Horváth Krisztina (moderátor): Hogy lehet etikusan eladni egy egészségügyi szolgáltatást, hogy közben ne szaporítsuk a felesleges orvos-páciens találkozókat, vizsgálatokat?
-Póda Tamás: Új genetikai, mikrobiom vizsgálatok erre a jelenségre megoldást nyújthatnak, mivel célzottabb ellátásában, terápiában részesülhetnek a páciensek. Ezek egyáltalán nem olcsó vizsgálatok, de mindegyiknek az a célja, hogy akár tünetmentesen, prevenciós céllal elmenjenek adott praxishoz a páciensek. Minél több olyan ember érkezzen hozzánk, akiknél a prevención van a hangsúly. A megelőzésben szeretnénk segíteni a pácienseket.
-Lancz Róbert: Egy nagy szolgáltatónak etikusnak kell lennie, és nem szabad “túlértékesíteni” az ügyfeleknek, ennek alap irányelvnek kellene, hogy legyen egy komoly szolgáltatónál. Összegezve csak olyan vizsgálatokat javasolunk a pácienseknek, amikre ténylegesen szükségük van. A legfőbb célunk, amire törekszünk, hogy az ügyfél mindig minket válasszon, minél többször, és a következő években is, ajánljon a családtagoknak, barátoknak és ismerősöknek. De nagyon fontos kiemelni, hogy ez nem a többlet profit szerzéséről szól.
-Bartók János: Generációs szakadékok vannak a szakorvosoknál, hogy egyáltalán az orvos ajánljon (bármilyen más jellegű) kezelést a páciensnek. A lényeg, hogy az átlagemberrel megértessük, hogy a multi-klinika nem egy olyan hely ahol mindent lehet, és mindent megtehet. Nem szabad, hogy azt érezze, mint az államiban, hogy bármit kérhet a beteg az úgy lesz.
-Dr. Váradi Péter: 1.1 millió egészségpénztár tag van Magyarországon és 70 milliárd megy keresztül az egészségpénztárakon, és kb. 1000 milliárd forint megy át az egész rendszeren évente. Az a célunk, hogy ha van 100 forintod, akkor azt a legnagyobb egészség-nyereségben tudja a páciens elkölteni.
-Horváth Krisztina (moderátor): Sokan silókban gondolkodnak, egyes szakaszokban és emiatt nincs meg a stabil páciens flow-élmény. Egyszóval a páciensnek észre se kellene vennie, hogy honnan hova küldik tovább egy szervezeten belül.
-Vaszary Ádám (moderátor): Válság van, és az egészségpénztárak pénzt akarnak tenni (és tesznek is) a tagok zsebébe. Hogy lehet ezt normálisan kommunikálni?
-Dr. Váradi Péter: Non-profit szervezeteknek kevesebb büdzséjük van, nagyon meg kell válogatni a kommunikációs csatornákat, ami nem mindig sikerül úgy, ahogyan tervezik.
-Horváth Krisztina (moderátor): A szolgáltatók szeretnék az adminisztrációs folyamataikat minél jobban automatizálni. Hogyan lehet ezt sikeresen kivitelezni?
-Lancz Róbert: Automatizálás már egy része megtörtént: a páciens az időpontfoglalást minél gyorsabban, minél egyszerűbben végezhesse el. A symptom checker rendszerek, pedig a későbbiekben segítenek majd az ügyfeleknek – a tüneteik alapján – kiválasztani, hogy mely vizsgálatra érdemes jelentkezniük. Az online időpontfoglalást pedig kulcsfontosságú, hogy össze legyen kapcsolva az érkeztetéssel. Arról nem is beszélve, hogy 50 évig minden egészségügyi dokumentumot meg kell őrizni, ezért is fontos, hogy minél több adat digitálisan legyen eltárolva. Az orvos-kapacitás is egyre korlátozottabb, mivel egy idősödő orvosgenerációról beszélünk. Emiatt egyre nagyobb a kihívás az adminisztrációnál is, valamint fontos hogy megszűrjük, hogy tényleg csak az találkozzon az orvossal, akinek kell. Óriási munkát fektetünk abba, hogy ne legyenek felesleges folyamatok az orvos-páciens találkozó során. Tehát amire az orvoshoz kerül a páciens, akkor az tényleg egy nagyon fókuszált, minőségi idő legyen mindkét fél számára. Az igazság az, hogy a nem optimalizált praxisoknál rengeteg idő elmegy felesleges pötyögéssel, adminisztrációval. (Amiből az orvost ki lehetne hagyni.)
-Bartók János: A biztosítónál a kárhányad a lényeg, ha ez túlhalad, akkor veszteséges. Tehát ha minden apróbb probléma miatt elmegy a páciens a biztositó pénzén, akkor az egyre drágább lesz a kárhányad romlása miatt. Ezért fontos, hogy az egészséges egyensúly megmaradjon. Erre a legjobb megoldás, ha előszűrjük a pácienseket, tehát az ne menjen el személyes orvosi konzultációra, akinél már az is elég lehet, ha csak telefonon konzultál egy szakemberrel. A digitalizáció és az automatiáció pedig egy rendkívül érzékeny téma: az ügyfelek akarják, az orvosok pedig nem akarják. Mert bárhogy nézzük a páciens — az automatizált folyamatok végén — egy orvossal találkozik, és ha az orvos nem jól teljesít (nincs jó napja, stb.), akkor az a teljes ügyfél-élményre negatív hatással van.